w Stalowej Woli
– zlikwidowana parafia
Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego
(pod opieką biskupią Kościoła Starokatolickiego w RP)
Do parafii należeli mieszkańcy z terenu województw:
podkarpackiego, lubelskiego oraz świętokrzyskiego.
Parafia posiadała własną, stacjonarną kaplicę
pod wezwaniem bł. Ks. Jerzego Popiełuszki w Sokolnikach k. Sandomierza,
a okazjonalnie lub w miarę potrzeb nabożeństwa odbywały się również
w prywatnych mieszkaniach parafian oraz w kaplicy udostępnianej przez zaprzyjaźniony Zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Stalowej Woli.
Początków istnienia starokatolickiej wspólnoty narodowej należy upatrywać
w misyjnej działalności Zbigniewa Czertwana, ówczesnego studenta sekcji starokatolickiej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, który jeszcze w latach '90 XX wieku rozpoczął z ramienia ówczesnej niezależnej warszawskiej wspólnoty polskokatolickiej działalność religijną na terenie Ziemi Sandomierskiej. Parafia formalnie została zorganizowana w 2007 r. przez Zbigniewa Czertwana i Edmunda Wieczorka, późniejszego wieloletniego przewodniczącego rady parafialnej. Aktu erygowania Parafii p. w. Świętych Męczenników Narodu Polskiego w Tarnobrzegu dokonał
w 2008 r. Administrator PNKK w RP, ks. Tomasz Rybka.
Na urząd p. o. proboszcza powołany został Zbigniew Czertwan, ówczesny kleryk Wyższego Seminarium Duchownego PNKK w RP.
Zarówno Polski Narodowy Katolicki Kościół w RP jak również tarnobrzeska parafia pozostawały w bratnich stosunkach z Kościołem Rzymskokatolickim.
Zarówno Polski Narodowy Katolicki Kościół w RP jak również tarnobrzeska parafia pozostawały w bratnich stosunkach z Kościołem Rzymskokatolickim.
W latach 2008 - 2014 p.o. proboszcza tarnobrzeskiej parafii Z. Czertwan został na mocy porozumienia władz PNKK w RP i Sandomierskiej Kurii Diecezjalnej Kościoła Rzymskokatolickiego oficjalnie wydelegowany
przez władze PNKK w RP do odbycia studiów teologiczno-filozoficznych
na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (klerycy PNKK w RP
poza formacją seminaryjną zobligowani byli ukończyć studia
filozoficzno-teologiczne na katolickiej wyższej uczelni
bądź Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie).
Na mocy tego samego porozumienia władz diecezjalnych rzymskokatolickich
i PNKK dwoje członków tarnobrzeskiej parafii PNKK, podjęło studia
w Diecezjalnym Studium Życia Rodziny przy Instytucie Teologicznym
w Sandomierzu, dzięki czemu parafia wkrótce mogła otworzyć własną
poradnię życia rodzinnego.
Widomym materialnym świadectwem dobrych stosunków PNKK w RP
Widomym materialnym świadectwem dobrych stosunków PNKK w RP
z Kościołem Rzymskokatolickim pozostaje po dziś dzień pomnik polskiego papieża Jana Pawła II wzniesiony również z oficjalnej dotacji wiernych tarnobrzeskiej parafii PNKK w Sokolnikach pod Tarnobrzegiem,
gdzie przez dekadę umiejscowiona była kaplica tarnobrzeskiej parafii PNKK.
W krótkim czasie misje Kościoła powstały w Staszowie, Nowej Dębie, Nisku, Gorzycach, Sandomierzu, Janowie Lubelskim, Mielcu i w Stalowej Woli. Opiekę duszpasterską nad misjami powierzono p. o. proboszcza tarnobrzeskiej parafii.
W krótkim czasie misje Kościoła powstały w Staszowie, Nowej Dębie, Nisku, Gorzycach, Sandomierzu, Janowie Lubelskim, Mielcu i w Stalowej Woli. Opiekę duszpasterską nad misjami powierzono p. o. proboszcza tarnobrzeskiej parafii.
Lokalnie, na obszarze działań duszpasterskich tarnobrzeska parafia PNKK pozostawała w przyjaznych stosunkach z innymi wspólnotami chrześcijańskimi. Braterstwo i wzajemna tolerancja cechowały kontakty parafii zarówno
z lokalnym Kościołem Rzymskokatolickim jak również z Kościołem Prawosławnym, Kościołem Słowiańskokatolickim, Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego, Kościołem Chrystusowym i Kościołem Chrześcijan Baptystów. Tradycją stały się organizowane corocznie przez tarnobrzeską parafię PNKK
na terenie Ziemi Sandomierskiej tzw. "dni jedności chrześcijańskiej". Przez cały rok proboszcz tarnobrzeskiej parafii PNKK sam bądź wraz z członkami rady parafialnej jak również wraz z zapraszanymi gośćmi z innych parafii PNKK jeździli z całoroczną "kolendą" do innych wspólnot chrześcijańskich na wspólne nabożeństwa, odczyty bądź gorące dyskusje religijne.
W niedługim czasie wieści o "tolerancyjnej parafii" rozeszły się jeszcze szerzej. Parafia podjęła się wspólnych inicjatyw mających na celu szerzenie religijnej tolerancji również pośród mieszkańców Ziemi Sandomierskiej wywodzących się także z innych, nie chrześcijańskich tradycji religijnych.
W niedługim czasie wieści o "tolerancyjnej parafii" rozeszły się jeszcze szerzej. Parafia podjęła się wspólnych inicjatyw mających na celu szerzenie religijnej tolerancji również pośród mieszkańców Ziemi Sandomierskiej wywodzących się także z innych, nie chrześcijańskich tradycji religijnych.
Kontakty te zaowocowały już wkrótce nowym, ponad religijnym dziełem.
W 2013 r. proboszcz tarnobrzeskiej parafii PNKK, ks. Zbigniew Czertwan
oraz ks. Jarosław Kaźmierczak (wówczas diakon Kościoła Starokatolickiego
w RP) wydali pierwszy numer kwartalnika "Powszechny Przegląd Teologiczny", jako czasopisma różnych denominacji chrześcijańskich, a rok później wyszła "Teologia Powszechna", kwartalnik religijno-społeczny wydawany przez Stowarzyszenie Chrześcijan, Muzułmanów i Żydów "Przymierze" (pismo wychodzi z przerwami do dnia dzisiejszego).
Zarówno siedziba Stowarzyszenia jak i sama redakcja kwartalnika mieściła się
w Sokolnikach koło Sandomierza, w siedzibie tarnobrzeskiej parafii PNKK.
Tarnobrzeska parafia PNKK postawiła sobie jeden z podstawowych warunków swojej działalności: "nie zabieranie wiernych z ławek innych wspólnot". Warunku tego trzymała się wiernie przez prawie dekadę swojej działalności
Tarnobrzeska parafia PNKK postawiła sobie jeden z podstawowych warunków swojej działalności: "nie zabieranie wiernych z ławek innych wspólnot". Warunku tego trzymała się wiernie przez prawie dekadę swojej działalności
pod różnymi denominacjami PNKK. Nigdy nie zdarzyło się, aby parafia była źródłem jakiegokolwiek konfliktu o podłożu religijnym. Swoją działalnością duszpasterską parafia obejmowała przede wszystkim
takie środowiska, które nieraz od wielu już lat, a nawet czasem - od pokoleń pozostawały bez opieki duchowej oraz tych, dla których posługi duszpasterskiej nie chciały już prowadzić jakiekolwiek
inne chrześcijańskie wspólnoty.
Cała posługa duszpasterska w tarnobrzeskiej (a następnie w stalowowolskiej) parafii PNKK udzielana była nieodpłatnie. Duszpasterz na utrzymanie swoje i swojej rodziny (w PNKK kapłani mogli zakładać rodziny) oraz - swojej parafii zarabiał pracując fizycznie poza Kościołem.
W kancelarii parafialnej tarnobrzeskiej parafii, nad drzwiami wisiał napis: "Parafia jest dla Parafian, a nie Parafianie dla Parafii...".
Zawołaniem tarnobrzeskiej parafii PNKK były słowa:
"Ze znoju życie i chleb..."
Słowa te przez całą dekadę wyznaczały cel i sens istnienia parafii.
Przy parafii zorganizowane było Przedsiębiorstwo Pomocy Wzajemnej "Polska Spójnia". Niestety ciągła "zawierucha" związana z przechodzeniem parafii
"z rąk do rąk" kilku kolejnych wspólnot narodowo-katolickich
nie pozwoliły jej w pełni rozwinąć skrzydeł.
W styczniu 2012 r. parafia wraz z całą krajową wspólnotą narodowo-katolicką powróciła po 61 latach pod jurysdykcję Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA i Kanadzie. Aktem dopełniającym ponowne przejęcie jurysdykcji były święcenia diakonatu, jakich udzielił w imieniu Kościoła amerykańskiego czterem klerykom PNKK w RP 20 maja 2012 r. JE Bp Sylwester Bigaj, Pełnomocnik Rady Kościoła PNKK w USA i Kanadzie dla Polski. Jednym z nowo wyświęconych dla kraju diakonów PNKK w USA i Kanadzie
był proboszcz tarnobrzeskiej parafii.
We wrześniu 2012 r. w związku z konfliktem wewnątrz PNKK w RP tarnobrzeska parafia opowiedziała się po stronie bp Sylwestra Bigaja, legalnego pełnomocnika PNKK w USA i Kanadzie dla Polski i wraz z nim (z poparciem Rady Kościoła PNKK w USA i Kanadzie) rozpoczęła budowę struktur Senioratu Misyjnego PNKK w Polsce. Parafia, na skutek podziału jaki nastąpił w PNKK w RP zmieniła nazwę na "Parafia p. w. Świętego Józefa Robotnika
w Stalowej Woli".
We wrześniu 2013 r., w związku z usunięciem bp S. Bigaja ze struktur
We wrześniu 2013 r., w związku z usunięciem bp S. Bigaja ze struktur
PNKK w USA i ogłoszeniem autokefalii PNKK w Kanadzie stalowowolska parafia poprosiła o bezpośrednią opiekę biskupią Pierwszego Biskupa
PNKK w USA i Kanadzie, bp Antoniego Mikovskiego. Prośba została wręczona JE bp Antoniemu Mikovskiemu podczas spotkania Pierwszego Biskupa
z proboszczem, ks. Z. Czertwanem i delegacją stalowowolskiej rady parafialnej w Bukownie w dniu 20.09.2013 r. Podczas spotkania bp A. Mikovsky potwierdził ponownie dotychczas realizowaną "politykę" PNCC na terenie Polski (w tym - ważność udzielonych przez bp S. Bigaja święceń czterem wyświęconym dla kraju w 2012 r. diakonom) i wstępnie zaakceptował prośbę Parafii w Stalowej Woli o jej "czarter" do PNCC w USA i Kanadzie.
Tuż przed zatwierdzeniem przez Radę Kościoła czarteru parafii do PNKK
w USA - PNCC w USA i Kanadzie porozumiał się z Kościołem Polskokatolickim, potwierdził, że na terenie Polski to Kościół Polskokatolicki pozostaje z nim (jako jedyna wspólnota) w pełnej jedności wiary) i stąd - zapadła wówczas decyzja o wycofaniu się przez Polski Narodowy
Kościół Katolicki w USA i Kanadzie z działań duszpasterskich na terenie Polski. W tej sytuacji bp A. Mikovski w imieniu Rady Kościoła PNKK w USA zaproponował proboszczowi stalowowolskiej parafii, ks. Z. Czertwanowi pracę duszpasterską na terenie USA, a samej parafii przejście
pod jurysdykcję Kościoła Polskokatolickiego w RP.
Ze względów obiektywnych sprawy nie potoczyły się po myśli
Rady Kościoła PNKK w USA.
Na skutek zaistniałych niezależnych okoliczności zewnętrznych władze Kościoła w USA na początku 2014 r. zadecydowały o pozostawieniu stalowowolskiej parafii bez opieki biskupiej, a proboszcz
ks. Z. Czertwan został zaopatrzony w list polecający i oddelegowany do pracy duszpasterskiej w Kościele Polskokatolickim w RP.
Wówczas rada parafii stalowowolskiej rozpoczęła wraz ze swoim duszpasterzem intensywne poszukiwania biskupa, który posiadałby ważną
i nieprzerwaną sukcesję apostolską w linii wywodzącej się od bp Franciszka Hodura, organizatora PNKK w USA.
W związku z zaistniałym i przedłużającym się brakiem łączności parafii stalowowolskiej z biskupami PNKK w USA sprawą byłej parafii Senioratu Misyjnego PNKK w Polsce zainteresował się zwierzchnik Katolickiego Kościoła Narodowego w Polsce (dawniej: PNKK - Seniorat Misyjny w Polsce),
W związku z zaistniałym i przedłużającym się brakiem łączności parafii stalowowolskiej z biskupami PNKK w USA sprawą byłej parafii Senioratu Misyjnego PNKK w Polsce zainteresował się zwierzchnik Katolickiego Kościoła Narodowego w Polsce (dawniej: PNKK - Seniorat Misyjny w Polsce),
JE bp elekt Adam Rosiek.
W listopadzie 2014 r. bp Sylwester Bigaj (były już wówczas biskup PNKK
W listopadzie 2014 r. bp Sylwester Bigaj (były już wówczas biskup PNKK
w USA i jednocześnie nadal jeszcze zwierzchnik autokefalicznego PNKK
w Kanadzie) podjął decyzję o całkowitym wycofaniu się z życia publicznego
i duszpasterskiego PNKK w Polsce i w Kanadzie. Dla parafii stalowowolskiej sprawa wyklarowała się o tyle, że jasnym stało się, iż poza polskokatolikami jedynym Kościołem wywodzącym się z PNKK w USA, a posiadającym biskupa z linii bp Fr. Hodura był Kościół Starokatolicki w RP (jego ówczesny zwierzchnik - bp Marek Kordzik konsekrowany był w linii sukcesyjnej organizatora ww. wspólnoty, tj. abp Władysława Farona konsekrowanego
na biskupa w Polskim Narodowym Kościele Katolickim w USA osobiście
przez bp Franciszka Hodura, organizatora Polskiego Narodowego
Kościoła Katolickiego).
Zaopatrzeni w listy polecające bp Adama Rośka, zwierzchnika Senioratu Misyjnego PNKK w Polsce, wierni i proboszcz stalowowolskiej parafii poprosili o tymczasową opiekę biskupią zwierzchnika Kościoła Starokatolickiego w RP, JE Abp Marka Kordzika, traktując tę opiekę jako okres przejściowy, kolejny etap ku przyszłej pełnej jedności z PNKK w USA.
W dniu 13 października 2014 r. w łódzkiej kaplicy katedralnej Kościoła Starokatolickiego w RP Abp Marek Kordzik w asyście bp Adama Rośka (Katolicki Kościół Narodowy w Polsce) i bp Wojciecha Kolma (niezależny biskup starokatolicki), podczas ekumenicznej mszy świętej w obrządku Kościoła Zachodniego udzielił święceń kapłańskich ks. Zbigniewowi Czertwanowi, dając stalowowolskiej parafii pełnoprawnego duszpasterza. W tym również dniu została erygowana Parafia Starokatolicka p. w. Świętego Michała Archanioła
Zaopatrzeni w listy polecające bp Adama Rośka, zwierzchnika Senioratu Misyjnego PNKK w Polsce, wierni i proboszcz stalowowolskiej parafii poprosili o tymczasową opiekę biskupią zwierzchnika Kościoła Starokatolickiego w RP, JE Abp Marka Kordzika, traktując tę opiekę jako okres przejściowy, kolejny etap ku przyszłej pełnej jedności z PNKK w USA.
W dniu 13 października 2014 r. w łódzkiej kaplicy katedralnej Kościoła Starokatolickiego w RP Abp Marek Kordzik w asyście bp Adama Rośka (Katolicki Kościół Narodowy w Polsce) i bp Wojciecha Kolma (niezależny biskup starokatolicki), podczas ekumenicznej mszy świętej w obrządku Kościoła Zachodniego udzielił święceń kapłańskich ks. Zbigniewowi Czertwanowi, dając stalowowolskiej parafii pełnoprawnego duszpasterza. W tym również dniu została erygowana Parafia Starokatolicka p. w. Świętego Michała Archanioła
w Stalowej Woli, a na jej proboszcza został wyznaczony ks. Z. Czertwan.
W roku 2015 do publicznej wiadomości poprzez środki masowego przekazu zaczęły docierać informacje o nieprawidłowościach i bulwersujących sprawach obyczajowych mających miejsce w Kościele Starokatolickim w RP. Po dokładnym przeanalizowaniu sprawy wierni stalowowolskiej parafii wraz ze swoim proboszczem podjęli zdecydowane starania o rozpoczęcie procesu naprawy i głębokich reform struktur kościelnych. Starania te, ze względu na wyraźny brak zainteresowania samego mocno już schorowanego zwierzchnika, abp M. Kordzika jak również przeważającej części ówczesnego starokatolickiego duchowieństwa ugrzęzły w martwym punkcie.
W roku 2015 do publicznej wiadomości poprzez środki masowego przekazu zaczęły docierać informacje o nieprawidłowościach i bulwersujących sprawach obyczajowych mających miejsce w Kościele Starokatolickim w RP. Po dokładnym przeanalizowaniu sprawy wierni stalowowolskiej parafii wraz ze swoim proboszczem podjęli zdecydowane starania o rozpoczęcie procesu naprawy i głębokich reform struktur kościelnych. Starania te, ze względu na wyraźny brak zainteresowania samego mocno już schorowanego zwierzchnika, abp M. Kordzika jak również przeważającej części ówczesnego starokatolickiego duchowieństwa ugrzęzły w martwym punkcie.
Wobec braku możliwości dalszego uczciwego i przejrzystego działania w ramach struktur kościelnych Kościoła Starokatolickiego w RP, w dniu 5 listopada 2015 roku proboszcz stalowowolskiej parafii, ks. Zbigniew Czertwan, po wcześniejszej konsultacji z radą parafialną, złożył na ręce JE Abp Marka Kordzika, Zwierzchnika Kościoła Starokatolickiego w RP, wniosek o likwidację Parafii Starokatolickiej p. w. Świętego Michała Archanioła w Stalowej Woli.
Samorozwiązanie parafii nastąpiło z powodu utraty przez parafię łączności ze swoim biskupem oraz z powodu złych i gorszących decyzji podejmowanych przez kierownictwo Kościoła, za które już proboszcz i członkowie parafii stalowowolskiej nie chcieli brać odpowiedzialności.
Jednocześnie ks. Zbigniew Czertwan poprosił o wykreślenie go ze spisu duchownych Kościoła Starokatolickiego w RP i odstąpił od ww. wspólnoty kościelnej.
Jako, że likwidacja parafii jak i odejście proboszcza odbyły się za porozumieniem stron oraz w zgodzie z ówczesnym Prawem Kościoła Starokatolickiego w RP , "w zgodzie z dobrymi obyczajami" - zostały zaakceptowane przez zwierzchnika Kościoła Starokatolickiego w RP,
Samorozwiązanie parafii nastąpiło z powodu utraty przez parafię łączności ze swoim biskupem oraz z powodu złych i gorszących decyzji podejmowanych przez kierownictwo Kościoła, za które już proboszcz i członkowie parafii stalowowolskiej nie chcieli brać odpowiedzialności.
Jednocześnie ks. Zbigniew Czertwan poprosił o wykreślenie go ze spisu duchownych Kościoła Starokatolickiego w RP i odstąpił od ww. wspólnoty kościelnej.
Jako, że likwidacja parafii jak i odejście proboszcza odbyły się za porozumieniem stron oraz w zgodzie z ówczesnym Prawem Kościoła Starokatolickiego w RP , "w zgodzie z dobrymi obyczajami" - zostały zaakceptowane przez zwierzchnika Kościoła Starokatolickiego w RP,
abp Marka Kordzika.
Część wiernych byłej Parafii PNKK w Stalowej Woli przeszła do wspólnoty rzymskokatolickiej, część do wspólnoty polskokatolickiej, a część pozostała nadal pod opieką duszpasterską swojego byłego już proboszcza.
Trwająca niemal dekadę droga wiernych wspólnoty narodowo-katolickiej Ziemi Sandomierskiej ku pełnej jedności z Polskim Narodowym Kościołem Katolickim w USA i Kanadzie została przerwana.
Część wiernych byłej Parafii PNKK w Stalowej Woli przeszła do wspólnoty rzymskokatolickiej, część do wspólnoty polskokatolickiej, a część pozostała nadal pod opieką duszpasterską swojego byłego już proboszcza.
Trwająca niemal dekadę droga wiernych wspólnoty narodowo-katolickiej Ziemi Sandomierskiej ku pełnej jedności z Polskim Narodowym Kościołem Katolickim w USA i Kanadzie została przerwana.
Jak potoczą się dalsze losy tej Wspólnoty Wiernych - czas pokaże...